diff --git a/docs/map-best-practices.en.md b/docs/map-best-practices.en.md index 12ecde22c345c08cd4d718a684a56e90f12cc92d..dcd22e1bf21155bab130a93b9beb53db5009afb8 100644 --- a/docs/map-best-practices.en.md +++ b/docs/map-best-practices.en.md @@ -18,19 +18,33 @@ itself). Please keep them in mind while designing your assemblies. - place active elements far enough apart that it's easy to walk between them, especially if your map connects several other maps +## Recommended Map Layout +- it's best to create just a single tile with the property `collides` set to + `true`, and only use it in a single layer "collisions" +- you can use group layer to collect similar layers (e.g. all layers defining + entries or exits, all layers opening websites, etc.). This leaves your map's + behaviour unchanged, but makes working with (potentially large) maps with the + Tiled editor much easier + ## Accessability - avoid animations or design them to be unobtrusive - take care to have sufficient contrast (especially between e.g. walls/floor) - mark areas playing sounds/music or opening jitsis (e.g. with a sign); don't place them directly on the entrypoint where people might run into them by mistake -- place jitsis so that people can walk around them +- interactive elements and especially video conferences should be placed and + designed to be clearly recognisable even before walking in; also be sure to + leave sufficient space around them if people want to just walk past them +- jitsis and websites should only open after pressing the spacebar (i.e. set + `jitsiTrigger` / `openWebsiteTrigger` where appropriate) - include silent areas (a layer with property `silent` set to `true`) - mark thin passages as silent areas, or widen them so people can walk past each other without initiating a chat bubble -- please think of direction when adding portals between maps — walking straight - through an exit and then continuing on should not immideately lead to another - exit. If in doubt, just include a few tiles distance between the two. +- please consider directions when adding links between maps — walking straight + through an exit, then continuing straight onwards should not immideately lead + into another exit (if in doubt, just leave a few tiles' distance); turning + around immediately behind an exit and walking back in the opposite direction + should lead back to the previous map (in short, "doors should behave like doors") - if applicable, include content warnings - warnings in front of long labyrinths or epileptic animations should be signs next to the exit that leads to the corresponding map, or next to an early exit diff --git a/docs/map-best-practices.md b/docs/map-best-practices.md index 74c0b5929ccc62b43eac0d30754f2dda1cc64b9a..f572337bcaff2e78951c79abd12fcad64a117db8 100644 --- a/docs/map-best-practices.md +++ b/docs/map-best-practices.md @@ -22,19 +22,33 @@ sie beim gestalten eurer Assemblies im Hinterkopf. Map einem Hindernisrennen gleicht (insbesondere, wenn die Map eine Verbindungsfunktion hat) +## Empfehlungen für eure Kartenstruktur +- Erstellt am besten ein einziges Tile mit der Eigenschaft `collides` auf `true`, + das nur in einem einzigen Layer "collisions" verwendet wird +- Benutzt Group Layer um mehrere Layer mit ähnlichen Funktionen (e.g. alle + exit/start Layer, alle Webseiten, etc.) zusammenzufassen; dies hat keinen + Einfluss auf das Verhalten eurer Karte, macht das arbeiten mit (insbesondere + großen) Maps in Tiled etwas übersichtlicher + ## Accessibility: - Animationen vermeiden oder unaufdringlich gestalten - achtet auf ausreichend Kontrast (besonders zwischen e.g. Wänden/Boden) - Musikeinspielung und Jitsis in der Map kennzeichnen (etwa durch ein Schild), und nicht direkt an den Eingang platzieren, sodass man nicht versehentlich darin landet -- Jitsis so platzieren, dass man sie umgehen kann +- Interaktive Elemente und insbesondere Videokonferenzen sollten so platziert + und gestaltet werden, dass man sie klar als solche erkennen und ggf. umgehen + kann +- Jitsis und Webseiten sollten sich erst nach drücken der Leertaste öffnen + (i.e. setzt `jitsiTrigger` / `openWebsiteTrigger`) - Ruhezonen vorsehen (ein Layer mit `silent` auf `true`) - schmale Durchgänge als Ruhezone einstellen oder breit genug zum Ausweichen - bei Übergängen zwischen Karten möglichst die Laufrichtung berücksichtigen — läuft man geradeaus durch einen Übergang und dann weiter, sollte man nicht - direkt wieder in einem Ausgang landen. Im Zweifel baut einfach ein paar Kacheln - Abstand dazwischen ein + direkt wieder in einem Ausgang landen (lasst im Zweifel einfach ein paar Kacheln + Abstand dazwischen); dreht man direkt nach dem Ausgang um und läuft in die + entgegengesetzte Richtung, sollte man wieder auf der vorherigen Map landen + (kurzgesatz einfach "Türen sollten sich wie Türen verhalten") - Gegebenenfalls Content Warnings einblenden - Warnung vor z.B. langatmigen Labyrinthen oder epileptischen Animationen als Schild nebem dem Exit zur entsprechenden Karte, oder early exit direkt